x
Få et uforpligtende tilbud

Send os en forespørgsel

Eller kontakt os på mail eller telefon:

350+ kunder

Uforpligtende møde

Ingen lange bindinger

Bureau med topkarakter på Trustpilot

Send forespørgsel ny

Vi vender tilbage indenfor 12 timer

350+ Kunder i hele landet

100% ejerskab og ingen bindinger

x
Lukket

Teknisk SEO analyse

Hvorfor er teknikken så vigtig, hvis du vil have gode resultater med SEO?

Hvorfor er teknikken så vigtig, hvis du vil have gode resultater med SEO? Kort fortalt handler teknisk optimering om at gøre din hjemmeside eller webshop hurtig at tilgå og nem at forstå for Google og andre søgemaskiner.

Når vi udarbejder en teknisk SEO analyse identificerer vi de områder i dit webunivers, der gør det svært for Google at indeksere eller forstå intentionerne med dit website.

God kildekode eller kilden til alle problemer?

Google er en maskine, der ser verden i kodesprog. Derfor er man nødt til at forsyne den med korrekt kode, hvis man vil have det fulde udbytte af sin SEO. Det lyder meget abstrakt, så lad os se på et par eksempler, hvor kode og teknisk optimering er væsentlig.

Robots.txt og sitemap: Vidste du, at et forkert opsat robots.txt dokument, kan fortælle søgemaskinen, at de ikke skal indeksere hele websitet? Og at et sitemap fyldt med URL-adresser til tynde sider (f.eks. sider med demoindhold eller billeder med egen URL) kan koste nedgradering? Dette er nogle af fundamenterne i teknisk SEO, men desværre ser vi eksempler på, hvordan hjemmesider har eksisteret længe uden overhovedet at give adgang til at blive crawlet – altså gennemgået af Googles søgerobotter og vist til brugerne.

Korrekt struktur: Når Google tilgår dine sider, er det vigtigt, maskinen kan læse alt fra meta data til indhold. Enhver hjemmeside eller webshop bør anvende unikke title og meta beskrivelser, der angiver sidens tema til søgemaskinen og fortæller kunden, hvad han eller hun kan forvente at se, hvis de klikker på søgeresultatet.

Hastighedsoptimering: Googles mission er at vise deres brugere de sider, der giver de bedste svar og den bedste brugeroplevelse i forhold til en søgning. Det kan godt være, din side kan svare på brugerens spørgsmål, men hvis den omvendt har en langsom indlæsningstid, bliver dette noteret som en dårlig brugeroplevelse, hvilket koster din side point i det samlede SEO-regnskab. Tilgår brugeren dit site fra en mobil, er hastigheden endnu vigtigere, da båndbredden kan være svingende i kvalitet.

Derfor hører hastighedsoptimering til en vigtig del af den tekniske SEO-optimering. Processen indebærer komprimering af HTML kode, CSS, Scripts m.m., men også optimering ac cache, komprimering af filstørrelser (typisk billeder), lazy-load, servervurderinger og meget mere.

Disse indsatser giver højere hastigheder og dermed højere SEO-score – så du kan bevæge dig frem på ranglisten.

Mobilvisning aka. Responsivt design: Vidste du, at Google rent faktisk gennemgår dine sider for at vurdere deres egnethed til at blive vist på brugernes smartphones og tablets? Igen handler det om gode brugeroplevelser, og er din hjemmeside ikke responsiv, går det kort og godt ud over dine SEO-indsatser.

Indhold: Det lyder måske ikke teknisk, når tankerne ledes hen på hjemmesidens indhold. Det er jo trods alt bare tekst, billeder og evt. andre medier.

Sandheden er dog, alt indhold er omgivet af en kodestruktur, som Google skal se og genkende, hvis søgemaskinen skal have en chance for at bestemme sidens indhold og sætte den i forbindelse med bestemte søgeformuleringer, så de rette brugere finder det rette resultat til deres søgning. Hjemmesider og webshops er alle strukturerede, så overskrifter, indhold og billeder kan markeres med tags for at afgive de helt rette signaler til bl.a. Google og Bing. Søgemaskinerne kan f.eks. ikke se billeder, hvorfor opmærkning med alt-tag er vigtige.

Overskrifter tildeles ligeledes et tag, der forløber helt fra niveau 1 til 6 – og adskiller disse headere fra øvrig brødtekst. Her er det af stor betydning, der for det første er en overordnet overskrift og at den fortæller, hvad siden handler om ved at indeholde det eller de udvalgte søgeord. Sammenlign gerne strukturen på din hjemmeside med en klassisk bog eller avisartikel. Starter du med en underoverskrift, vil du have sværere ved at bestemme sidens tematik og ikke tillægge den samme væsentlighed. Derfor er struktur væsentlig – særligt for søgerobotterne.

Vi ser naturligvis også på…

Når vi kontrollerer dit webunivers og optimerer det teknisk, gør vi det grundigt. Vores tjekliste til en teknisk SEO analyse er derfor lang. Den indeholder bl.a.:

Gennemgang af server reponskoder: Kan dine sider læses korrekt af søgemaskinen? Er dine re-directs opsat, så du stadig får værdi af siden? Vi sørger for, alle uhensigtsmæssigheder identificeres.

Kontrol af fejlsider: Er der af en eller anden grund opstået en 404-fejlside? Så skal den udbedres. De såkaldte døde sider er dræbende for brugeroplevelsen og søgemaskineoptimeringsarbejdet – særligt hvis det er en side, du arbejder aktivt på.

Opsætning af interne links: Vidste du, Google bruger links til at navigere med? Søgemaskinen ved kun hvor der eksisterer sider, når du forsyner den med at link dertil. Links kan være alt fra dem i din topmenu til indsatte links i tekst eller på billeder. De er vigtige for søgemaskinens forståelse af din side og kan desuden gøre det nemt for din bruger at finde svar eller yderligere informationer.

Kontrol af duplikeret indhold: En af de største dødssynder inden for SEO er at kopiere andres indhold. Ikke nok med at man ”låner” noget, en anden har brugt tid på, så gengiver man indhold på tværs af internettet, hvilket gør det svært for Google at se, hvorfor man skal belønnes, når man ikke bidrager med noget nyt eller anderledes. Faktisk kan Google vælge at straffe de sider, der kopierer tekster, produktbeskrivelser og mere.

Gennemgang af kode: Kildekode skal være formateret korrekt og må ikke være tung. Ren kode kan være med til at øge hastigheden, når din hjemmeside indlæses, hvilket har betydning for dine placeringer.

Kontrol af filstørrelser: Store billeder og andre mediefiler dræner hastigheden på din hjemmeside. Ofte er det ganske unødvendigt at have store billeder i høj opløsning, da de alligevel skaleres automatisk ned for at passe til de enkelte skærmområder. Du kan derfor spare plads og opnå bedre indlæsningstid ved at komprimere dine medier – og kvaliteten er ikke til at se forskel på med det blotte øje.

Vurdering af header tags: Headere er vigtige for SEO og sender stærke signaler til Google angående hvilke ord, du ønsker at rangere på. Vi vurderer dine headere og sørger for, der ikke er interne konflikter, hvor overskrifter på samme niveau forvirrer Google om sidens tema.

Vurdering af title og meta beskrivelser: Din title beskrivelse har stor indflydelse på, hvilke ord, du rangerer på. Ligeledes er den – sammen med din meta beskrivelse – med til at fortælle brugeren, hvorfor han eller hun finder svaret på netop din hjemmeside. Områderne kan betyde meget for din søgemaskineoptimering såvel som antallet af besøgende kunder.

Kontrol af URL-struktur: Kan både Google og dine kunder forstå din URL-adresse eller er den fyldt med sære tegn og karakterer? En ren URL skaber forståelse for sidens indhold og signalerer troværdighed.

Vurdering af forholdet mellem domæne og evt. subdomæner: Er dine SEO-indsatser samlet samme sted eller anvender du subdomæner? Vi hjælper dig med hensigtsmæssig struktur.

Kontrol af mobilvenlighed: Er din hjemmeside ikke mobilvenlig, er du milevidt fra at nærme dig højere placeringer i søgemaskinen. Det er den barske virkelighed i dag, hvor antallet af mobilsøgninger overgår antallet af søgninger fra den traditionelle computer. Et moderne website SKAL være mobiloptimeret.

Bestil Teknisk SEO Hos StepUp Media

Tør du høre, om din hjemmeside eller webshop har knas i tandhjulene eller om alt er i den skønneste orden?

Kontakt StepUp Media og få udført teknisk SEO, der giver et løft i søgemaskinen.