x
Få et uforpligtende tilbud

Send os en forespørgsel

Eller kontakt os på mail eller telefon:

200+ kunder

Uforpligtende møde

Ingen lange bindinger

Send forespørgsel ny

Vi tager kontakt til dig med et godt tilbud inden for 12 timer. 👍🏻

Linkbuilding

Linkbuilding er en disciplin, vi tager meget alvorligt, fordi det er en vigtig del af søgemaskineoptimering. Faktisk er det næsten umuligt at rangere højt på bare nogenlunde konkurrencebetonede søgeord uden at have stærke links, der peger på sit website.

Sådan påvirker indgående links din hjemmeside eller webshop

Forestil dig en folketingsafstemning. Der er flere kandidater, der alle kæmper om sejren. Hvordan udvælger man vinderen – altså den bedste kandidat? Ved at stemme. På samme måde er links stemmer, der peger på din hjemmeside eller webshop som den bedste kandidat til brugerens forespørgsel. Men modsat et traditionelt valg, betyder nogle links mere end andre, fordi de bærer større værdi, relevans og autoritet.

Forestil dig to tømrervirksomheder, der har omtrent lige gode hjemmesider. Overvej så hvilket link, du tror har mest værdi:

  1. Et link fra et Dansk Byggeri, der handler om håndværkerfradraget på tømrerarbejde, og henviser til side A, fordi den har en god sektion om netop det emne.
  2. Et link fra hrhansenshobbyhjørne.dk, der handler om lystfiskeri, men linker til side B, da Hr. Hansen har på fornemmelsen, de garanteret bygger nogle gode fiskestænger i virksomheden.

I dette lidt groft skitserede scenarie er det selvfølgelig side A, der modtager et stærkt link fra Dansk Byggeri, der lægger sig i spidsen på Google, fordi linket er relevant i forhold til forretningen, og fordi kilden har mere autoritet. På samme måde arbejder vi målrettet for at skabe gode, relevante links til din side.

Værd at vide om linkbuilding?

Som forklaret, virker links som en stemme eller en anbefaling. Du vil gerne have mange stemmer, og gerne fra gode kilder, så din samlede linkprofil er stærk.

Din samlede linkprofil skal ses som summen af alle de links, du får, deres værdier og den måde linket henviser til dig på – altså f.eks. om alle dine links har samme tekst eller er med god, naturlig variation, om nogle er billeder, hvilket land og sproglag linket repræsenterer etc.

F.eks. er det positivt, hvis du ejer en hjemmeside på dansk, dine links primært består af henvisninger fra .dk-domæner, dine links kommer fra en branche relevant for din, og dine links stammer fra kilder med høj troværdighed – altså en autoritet inden for dit felt.

Omvendt er det negativt, hvis du får mange links på fremmedsprog fra lande, der ikke synes relevante for din hjemmeside, hvis dine links stammer fra suspekte sider med lav kvalitet og hvis dine links alle ligner hinanden.

Desuden er det vigtigt, der er en naturlig udvikling i antallet af nytilkomne links til dit website, så du ikke får urealistisk mange nye links på én gang.

Hvordan undersøger jeg min linkprofil?

For at undersøge din linkprofils tilstand, kan du tilgå dit Google Search Console panel og se på link til dit website. Desværre er det svært at anvende Googles eget værktøj til at se på dine links værdier eller skabe overbliksbilleder i forhold til din samlede linkbuilding og totale linkprofil.

Du kan heldigvis købe dig adgang til gode analyseværktøjer som Ahrefs eller SEMrush. Disse to værktøjer anses inden for SEO branchen som et must have, hvis man arbejder med linkbuilding som en aktiv del af sin søgemaskineoptimering.

Se fordele ved de enkelte programmer på https://ahrefs.com/ og https://www.semrush.com/.

Hos StepUp Media anvender vi Ahrefs, der angiver en linkprofil med UR (URL Rating) og DR (Domain Rating).

UR (URL Rating) er et udtryk for den undersøgte sides styrke målt fra 1-100, hvorimod DR (Domain Rating) er hjemmesidens totale styrke angivet fra 1-100, altså domænets samlede styrke målt på tværs af samtlige sider.

Som indehaver af en hjemmeside – eller webshop – kan du påvirke begge faktorer med kontinuerligt arbejde med linkbuilding, hvis dine nye links vel at mærke er gode.

God er et relativt begreb, men overordnet set, skal du sigte efter links, som er relevante for din branche. Arbejder du som maler, giver det mening at få links fra andre håndværkere, byggefirmaer, oplagskilder om håndværksservices etc., mens links fra skønhedssaloner, dyrlæger eller børnetøjsforhandlere vil falde uden for kategori. Både rent branchemæssigt, og desværre også i Googles optik.

Hvordan skal mine links se ud?

Når man taler om linkbuilding, taler man ofte om ankertekster, eller det engelske ditto ”anchor text”. Ankertekster er et udtryk for de ord, der udgør dine indgående links.  Nogle ankertekster linker videre til din side ved at have dit navn eller brand som det klikbare element, mens andre viser alt fra et bestemt søgeord til en lang søgesætning, den nøgne URL-adresse, ”klik her”, ”læs her”, ”se mere” eller måske er skabt som et billedlink?

Du skal dog huske at variere disse ord, hvis du vil opnå resultater. Arbejder du med at optimere søgeordet ”plæneklipper”, virker det trods alt suspekt, hvis alle dine indgående links har netop den (anker)tekst. Google belønner det naturlig og straffer det manipulerende, hvorfor dine ankertekster skal signalere et troværdigt billede til Google.

Ved at anvende værktøjer som førnævnte Ahrefs og SEMrush kan du undersøge dine ankertekster nøje. Det giver dig mulighed for at se, om det totale billede virker naturligt eller manipulerende – altså om Google teoretisk set vil belønne eller straffe dig.

Det interessante ved de nævnte værktøjer er, at du også kan se, hvordan dine konkurrenter får links – og hvad deres ankertekster er. Du kan med andre ord analysere top-performerne og kopiere eller forbedre deres taktik. De ligger trods alt i top på Google, så du ved, det virker!

Du vil med garanti opleve, at der fra branche til branche er forskellige ”gyldne regler” i forhold til den optimale ratio af ankertekster. Dog er det vigtigste variation, så du opbygger en naturlig ankertekstratio i dit linkbuildingsarbejde.

Hvilken type links skal jeg gå efter?

Det er svært at påpege en specifik type links, som du skal sigte efter, da din eksisterende linkprofil muligvis vil have mere gavn af én type kontra en anden – afhængigt af øjebliksbilledet.

Når man taler om links, finder der flere typer, der alle kan have værdi. Der er:

  • Links fra linkkataloger
  • Links fra blogindlæg (betalte og ikke-betalte)
  • Links fra dit netværk
  • Links fra andre hjemmesider (relevante og irrelevante)
  • Links fra leverandører

Ofte er links fra linkkataloger et nemt sted at starte, da det blot er at tilmelde sig, men vælg dine kataloger med omhu, da der findes mange af lav, spamagtig kvalitet.

Links fra blogindlæg er ofte links, hvor du via outreach (henvendelse) har fået din artikel delt på en anden hjemmeside. Alternativt kan man flere steder betale sig vej ind på en side. Det gode ved blogindlæg er, at man selv kan styre sin tekst, hvormed man kan skabe artikler med god kvalitet og selv kontrollere ankertekster. De er derfor særligt værdifulde i forhold til linkbuilding.

Links fra netværk er links fra bekendte i dit netværk, mens links fra leverandører giver sig selv. Disse links kan i nogle tilfælde være nemme at anskaffe, men husk at vurdere, om kvaliteten er ordentlig. Mange leverandørlinks kan heldigvis vise sig at være værdifulde.

Links fra andre hjemmesider kan ligeledes vise sig værdifulde, hvis du kan skaffe en henvisning derfra.

Giver alle link værdi?

Nej. Ikke alle. Inden for linkbuilding taler man om do-follow og no-follow links. Et do-follow overdrager linkværdi fra det ene websted til det andet, mens et no-follow ikke overfører nogen værdi.

Med den viden er det let at tænke, du blot skal anskaffe do-follow links. Men husk, Google lægger vægt på naturlige linkprofiler, hvilket betyder, der er nødt til at være no-follow links som en del af din linkprofil. Normalt vil et 80 / 20 forhold i do-follow links favør tegne et naturligt billede.

No-follow linket ses ofte på særligt blogs, hvor man kan kommentere og diskutere blogindlægget. Årsagen er, at mange folk har forsøgt at skaffe nemme links fra kommentarfeltet, altså forsøgt at udbytte hjemmesider udelukkende med henblik på linkbuilding. Faktisk sker det, at folk spammer kommentarfelter på alverdens blogs via automatiserede robotter, der skriver en standardtekst på tværs af blogs fra alle lande for at høste store mængder links. Teknikken er naturligvis ikke langtidsholdbar, da Google før eller siden opdager den manipulerende adfærd og kvitterer med dårlige placering eller udelukkelse fra søgemaskinen.

Hvad gør jeg, hvis jeg har / får for mange dårlige links?

Du kan ikke selv styre, alle de links du får. Dårlige links kan dog være skadelige, og det er sågar set, at konkurrenter anvender ”linkbomber” med skadelige links for at erobre bedre placeringer i Google. Uanset om du modtager et dårligt og skadeligt link ved et tilfælde eller fordi nogle spiller med feje tricks, har du mulighed for at bede Google ignorere det.

Det gør du ved at bruge Googles Disavow værktøj, hvormed du kan fjerne din relation til bestemte sider. Husk dog, at det er et kraftfuldt værktøj og: ”Hvis funktionen bruges forkert, kan den potentielt skade websiteeffektiviteten i Googles søgeresultater”. Læs derfor mere om Googles Disavow, før du bruger det.

Husk desuden! Et enkelt link fra en tvivlsom kilde ødelægger ikke alt dit gode SEO-arbejde, men modtager du mange suspekte links, kan du vælge et indsende en fil til Google, så de pågældende links ignoreres.

StepUp Media udfører værdiskabende linkbuilding

Alle SEO-firmaer bygger links, men der kan være stor forskel i kvaliteten. Derfor har du måske tidligere oplevet, at du ikke får indsigt i de links, din SEO-leverandør har fået udgivet. Og så bør alarmklokkerne ringe.

Hos StepUp Media får du gode links, vi udformer målrettet til dit webunivers og dine søgeord – uanset om du er på SEO abonnement eller udelukkende ønsker professionel linkbuilding. Det betyder, alle vores links tilfører løbende værdi, relevans og autoritet til din hjemmeside eller webshop, så din placering stiger i søgemaskinen.

Hvis du lige nu tænker, at du er parat til at investere store summer og få en masse links på én gang, så du buldrer frem, må vi desværre skuffe dig. Linkbuilding skal forekomme naturligt, hvis du vil undgå risikoen for en straf fra Google. Og den risiko bør du ikke løbe. Straffen består nemlig typisk af derangering eller total udelukkelse fra søgemaskinen.

Det ville naturligvis virke unaturligt og ligne et forsøg på manipulation, hvis en hjemmeside pludselig fik store mængder links på trods af, sidens historik fortalte, de blot modtog et link af og til. Derfor er denne metode udelukket.

Den gode nyhed er, vi hjælper dig med at opbygge en stærk linkprofil, så du løbende stiger i rangering i søgemaskinen. Vi udformer hver måned unikke artikler, som bruges til den linkbuilding, vi foretager på dine vegne.

Dine links kommer fra flere forskellige kilder, så du får en naturlig linkprofil med henvisninger fra hjemmesider, blogs, forums, profiler og meget mere. Dertil giver vi naturligvis fuld indblik i alt linkarbejde, da gennemsigtighed er en fast del af vores søgemaskineoptimering.

Kontakt os for at høre mere om dine muligheder for at få gode links eller indgå et stærkt SEO samarbejde.