x
Få et uforpligtende tilbud

Send os en forespørgsel

Eller kontakt os på mail eller telefon:

350+ kunder

Uforpligtende møde

Ingen lange bindinger

Bureau med topkarakter på Trustpilot

Send forespørgsel ny

Vi vender tilbage indenfor 12 timer 👍

4,9 - Fremragende på trustpilot

350+ Kunder i hele landet

100% ejerskab og ingen bindinger

x
Lukket

Opsætning af Google Analytics

Hvad er Google Analytics? Måske svaret bør lyde, det er det mest værdifulde redskab, du kan tilknytte dit website – og tilmed et gratis et!

Hvad er Google Analytics? Måske svaret bør lyde, det er det mest værdifulde redskab, du kan tilknytte dit website – og tilmed et gratis et!

Google Analytics tilknyttes din hjemmeside eller webshop med en unik sporringskode og indsamler helt automatisk data over dine brugeres adfærd samt dine bedst konverterende sider (og dem, der trænger til en grundig optimering).

Med korrekt Google Analytics opsætning ser du blandt andet:

  • Hvor dine brugere geografisk stammer fra
  • Om dine brugere tilgår siden fra mobil, tablet eller pc
  • Hvordan brugerne bevæger sig på tværs af dine sider, kategorier og produkter
  • Hvilke sider de opholder sig længst på
  • Hvilke sider, der generer størstedelen af dine konverteringer og meget mere.

Den viden kan blive guld værd, eftersom du – bevæbnet med data – kan optimere på netop de kanaler, der tiltrækker din brugere. Du ser hvilke typer sider, dine brugere interagerer mest med og køber fra eller kontakter dig på baggrund af.

Hvad er Google Analytics’ rolle for SEO?

Hvis du møder et SEO bureau, der ikke sørger for korrekt opsætning af Google Analytics, bør du kraftigt overveje, om du vil indlede et samarbejde.

Google Analytics er vigtig i forhold til søgemaskineoptimering, da værktøjet giver dig nøjagtig viden om, hvilke sider brugerne – og dermed Google – ikke ønsker at bruge deres tid på.

Fordi Googles førsteprioritet er at sikre deres brugere relevante resultater, der matcher deres søgning, holder de øje med, hvor lang tid en bruger f.eks. opholder sig på en given side, inden han eller hun forlader den. Det er en indikator for, om brugeren fandt et resultat, der matchede søgningen. Hvis data fra Google Analytics viser dig, brugerne opholder sig meget kort på din side, fortæller det med andre ord, det er et oplagt sted at optimere for at fastholde brugerne. Måske siden mangler indhold, måske overskriften ikke virker interessant, måske matcher sidens indhold ikke den forventning kunden fik ved at læse dine meta beskrivelser eller måske der er tale om noget helt andet.

Under alle omstændigheder fortæller de hårde datafacts, siden skal justeres. Ligeledes kan du f.eks. se, om folk forlader din webshop ved check-ud-siden, hvilket indikerer manglende brugervenlighed, eller måske om der er flere frafald fra brugere på mobilversionen kontra webudgaven, hvilket indikerer udfordringer med det responsive design. Har du særligt vigtige områder, du ønsker at optimere, kan du endda opsætte et skræddersyet Google Analytics dashboard, der viser lige nøjagtigt de data, du har behov for.

Følg kunderejsen og kontroller konverteringer

Har du nogensinde overvejet, om dine kunder finder dig via søgninger, besøger dig i kraft af dine aktiviteter på sociale medier eller måske kender dig andre steder fra og indtaster din web-adresse direkte?

Med Google Analytics kan du se, hvor dine kunder kommer fra – og hvordan de bevæger sig på din side. Du kan dermed se, om dine kunder finder dig i søgemaskinen eller f.eks. kommer fra Facebook. Med den viden ved du, om du bør prioritere din markedsføring anderledes. Særligt fordi du kan følge, hvordan dine kunder kommer ind på siden og hvilken type trafik, der giver de bedste resultater til din forretning.

Faktisk kan du opsætte konverteringssporing, hvilket betyder, du måler på fuldførte handlinger. En fuldført handling kan både være en indsendt kontakthenvendelse eller download af en e-bog såvel som et gennemført køb i en webshop – altså en transaktion.

Du bestemmer selv, hvad der skal opsættes som konverteringsmål ud fra de parametre, der er vigtige for din virksomhed. Med denne indsigt kan du helt nøgternt svare ja eller nej til, om din digitale del af forretningen opfylder de målsætninger, du arbejder for.

Bemærk dog, at det kan være svært at sætte lighedstegn mellem f.eks. antallet af udfyldte kontaktformularer og succesmål, hvis dine brugere ganske simpelt besøger din side, ser kontaktinformationer og ringer frem for at indsende en form. Tallene kan dog bruges til at evaluere effektivitet ud fra de øvrige tal, du har tilgængeligt via din Google Analytics opsætning.

Fra analyse til action!

Når du får adgang til værdifulde data, skal du naturligvis optimere på ud fra den viden. På baggrund af en grundig analyse, kan vi hjælpe dig med at afdække områder af din digitale forretning, der skal optimeres, områder, der skal fokuseres mere intensivt på og områder, der måske helt skal fjernes?

Dataindsigten giver mulighed for at genoverveje og opsætte nye mål på baggrund af jeres forretningskritiske perspektiver, som I kan følge løbende fra jeres Analytics konto.

Vi hjælper naturligvis med at gøre målsætninger til målbare succeser, når vi udvikler en optimeringsplan, der hjælper med flere konverteringer, bedre SEO og meget mere.

Kontakt os for at høre hvordan Google Analytics kan belyse dine forbedringspotentialer og med den rette optimering gøre din hjemmeside eller webshop til en velsmurt maskine.