x
Få et uforpligtende tilbud

Send os en forespørgsel

Eller kontakt os på mail eller telefon:

350+ kunder

Uforpligtende møde

Ingen lange bindinger

Bureau med topkarakter på Trustpilot

Send forespørgsel ny

Vi vender tilbage indenfor 12 timer 👍

350+ Kunder i hele landet

100% ejerskab og ingen bindinger

x
Lukket

Google-værktøjer til cookies og samtykke

GDPR, persondata, cookies? Det kan være en jungle at finde rundt i, men det er ikke noget, vi kan komme udenom.

Gratis sporingsanalyse af din sideopsætning

Vi gennemgår din hjemmesides sporingsopsætning, så du sikrer dig, at du modtager alt relevant data om dine besøgendes adfærd samtidig med at GDPR-regler og cookiebekendtgørelsen bliver overholdt. Baseret på vores grundige analyse af jeres sporingsopsætning, kommer vi også med gode råd til optimering og hjælper også gerne med ændringer og optimering. Dette tilbyder vi lige nu helt gratis.

Vi bruger Googles systemer og værktøjer til at overholde de GDPR-regler, der er, om cookies. Vi har den nyttige erfaring og viden til at hjælpe dig og din hjemmeside i gang med det, så du ikke kommer til at bryde reglerne.

Hvad er cookies?

Cookies er en lille datafil, son er blevet opfundet i 1994. I dag bruges det – kort fortalt – til at huske tidligere information, indsamle data og digitale fodspor, som er blevet sendt over internettet, såsom adfærden og personoplysninger fra dine hjemmesidebesøgende. Denne dataindsamling er relevant for dig, da den bruges til at kunne optimere, forme og styre dine digitale kanaler, platforme og annonceringer.

Der er 4 forskellige slags cookies og myndighederne i Danmark bruger følgende begreber:

  • Tekniske cookies
  • Statistik cookies
  • Personaliserede cookies
  • Markedsføringscookies

De eneste cookies, der ikke er krav og regler om at skulle informeres om og have samtykke fra de hjemmesidebesøgende, er tekniske cookies. Tekniske cookies samler ikke personlige informationer eller andet data om de besøgende. Disse fokuserer på din hjemmesides tekniske del, såsom at hjemmesiden fungerer, som den skal.

GDPR og cookies

Cookiebekendtgørelsen er grunden til, at du skal have en Consent Management Platform og et synligt cookie-samtykkebanner, så de besøgende selv kan bestemme, om de vil give cookie-samtykke eller ej, og hvornår de vil trække samtykket tilbage igen. Hvis de ikke giver samtykke, er det derfor forbudt at indsamle data, information og oplysninger på dem.

Sammenhængen mellem GDPR-reglerne og cookies kan forklares ved, at cookies som nævnt lagrer personoplysninger, og dette går ind under GDPR. Med GDPR-reglerne skal du kunne dokumentere, at du har samtykke til at behandle personoplysninger – altså de cookies, du indsamler fra de besøgende på din hjemmeside.

Med GDPR-reglerne skal du kunne dokumentere, om de besøgende har takket ’ja’ eller ’nej’ til cookies. Derudover kræver GDPR-reglerne også, at samtykket bliver givet aktivt af de besøgende og ikke via forudfyldte felter af dig som hjemmesideejer. Et aktivt samtykke betyder, at brugen af cookies skal tilvælges og ikke fravælges af de besøgende. Samtykketeksten skal desuden være synlig, letlæselig og -forståelig.

Så let som det er for de besøgende at give samtykke til cookies, skal det også være lige så let for dem at altid kunne trække samtykket tilbage.

Consent Management Platform

Consent Management Platform (CMP) er et softwareværktøj, der gør det nemt for hjemmesideejere at overholde cookies og GDPR-regler herom.  Dette sker ved, at Consent Management Platform går ind og blokerer cookies for dine hjemmesidebesøgende, indtil de selv aktivt vælger at give samtykke, og hvilke cookies de vil give samtykke til. Consent Management Platform giver derudover de hjemmesidebesøgende detaljeret information om deres adfærd på din hjemmeside, hvorfor de bliver tracket, og hvem der kan se og spørger om at bruge den information og data om dem.

Consent Management Platform er meget vigtigt at have implementeret for dig som hjemmesideejer, da det er det mest effektive værktøj til at overholde GDPR-reglerne om cookies. Derudover er det altafgørende for at kunne implementere og have gavn af Google Consent Mode V2. Uden Consent Management Platform kan Google Consent Mode V2 ikke implementeres på din hjemmeside.

Hvad er Google Consent Mode V2?

Google Consent Mode V2 er et samtykkesystem lavet af Google. Samtykkesystemet gør det muligt at kommunikere cookie-samtykkevalgene fra de besøgende på din hjemmeside til Google Tag Manager.  Denne mulighed hjælper dig med at kunne måle mere effektivt og dybdegående på dine digitale kanaler og annonceringer.

Dette samtykkesystem giver dig også mulighed for, at du kan forme adfærden hos de besøgende på hjemmesiden, der ikke har givet samtykke. Alt dette samtidig med, at EU’s databeskyttelseslovgivning (GDPR) overholdes. Samtykkesystemet blev først introduceret i 2020, men Google er nu udkommet med en opdateret version, der er lavet for også at tilpasse og overholde den nye Digital Markets Act, der trådte i kraft i marts 2024.

Det er vigtigt at gøre opmærksom på, at Google Consent Mode V2 ikke er en selvstændig løsning til sporing og styring af samtykke eller overholdelse af cookies. Samtykkesystemet erstatter ikke kravet for en samtykkestyringsplatform, også kaldet Consent Management Platform (CMP), eller et synligt cookie-samtykkebanner. Google Consent Mode V2 kan nærmere beskrives som et komplementært samtykkesystemet, der fungerer sammen med CMP for dataindsamling til Google Analytics og Google Ads og for at sikre, at Google Tag Manager og scripts fungerer i sammenhold med de besøgendes samtykkepræferencer.

Uden Google Consent Mode V2 vil data ikke blive sendt til dine Google Ads platforme, hvilket vil resultere i, at måling, rapportering, målgruppeoprettelse og remarketing-mulighed vil falde, som vil føre til mindre effektive og optimerede kampagner og annonceringer.

Google Tag Manager

Google Tag Manager er et værktøj, der giver dig mulighed for at administrere og implementere tags og triggers på din hjemmeside. Disse tags inkluderer bl.a. Google Analytics, Google Ads, Meta Pixel og remarketing.

Tags er kodestykker, som implementeres på din hjemmeside til analyse- eller marketingformål. Triggers er de betingelser, der opsættes, hvorunder dine tags får lov til at udløses. Et eksempel, hvor dette kan bruges eller kommer til synes, er ved, at en bruger besøger din hjemmeside og klikker på et produkt, kontaktformular eller andet. På Google Tag Manager kan du indstille en trigger til at udløse et tag, når dette klik sker. Tagget kan derefter sende information til Google Analytics, Google Ads eller anden sporingskilde, der hjælper dig med at se, hvad brugeren har vist interesse for og til at opnå en bedre samt mere detaljeret brugeradfærd og -præferencer.

Hos StepUp Media bruger vi Google Tag Manager til at få indsigt til relevante emner f.eks. din hjemmesides ydeevne, konverteringer, hvad de besøgende klikker på, hjemmesidebesøgendes adfærd samt præferencer og til at overholde ift. cookies. Viden og indsigt om dette giver gode muligheder til optimering af din hjemmeside og annonceringer, som i sidste ende vil give positiv feedback og sørge for at GDPR-reglerne bliver overholdt. De opsatte tags giver lejlighed til skræddersyning af din hjemmeside og annoncer for at ramme den ønskede målgruppe, opnå flere konverteringer og/eller mere salg.

Google Consent Mode V2 via Google Tag Manager

For at kunne brude den avancerede tilstand af Google Consent Mode V2, anbefaler vi at implementere Google Consent Mode via Google Tag Manager. Som før nævnt er det altafgørende at have Consent Management Platform, ydermere er det bedre, hvis det er en Google-certificeret CMP. Dette giver dig nemlig mulighed for at gøre brug af tag templates via Google Tag Manager uden at skulle blande kodning ind i det, samt sikrer det den mest optimale ydeevne.

Cookie Information

Hos StepUp Media gør vi brug af en Consent Management Platform kaldet Cookie Information. Denne platform gør det nemt at indhente gyldigt samtykke fra dine hjemmesidebesøgende, data og personoplysninger samtidig med at GDPR reglerne bliver overholdt. Med Cookie Information er der mulighed for fuld integration med Google Analytics og Google Tag manager, hvilket gør det nemt og effektivt for os at implementere på din hjemmeside. Vi bruger Cookie Information til at øge din datakvalitet, træffe informerede beslutninger på baggrund af den data samt give personaliserede oplevelser til dine hjemmesidebesøgende.