Kontaktinformation

Centervej 2 A 6000 Kolding

info@stepupmedia.dk

+45 71 74 74 68

Send os en forespørgsel

Dine kontaktoplysninger

Send forespørgsel

Vi tager kontakt til dig med et godt tilbud inden for 12 timer. 👍🏻


Arbejder du med SEO, har du sikkert hørt om de 2 værktøjer: Crawler-værktøjet fra det engelske bureau Screaming Frog, samt ranking-værktøjet fra danske Accuranker. Vi har oplevet de 2 opdateringer på egen hånd, og deler her vores førstehåndsindtryk med dig.

Indholdsfortegnelse

Screaming Frog SEO Spider v 9.0

Screaming Frog SEO Spider, bliver ofte blot kaldt Screaming Frog, selvom det faktisk er navnet på bureauet som har udviklet spideren. Den er kommet i version 9, og det har medført nogle nyheder.

Nu med underliggende database

Det mest interessante er at du nu har mulighed for at at lade dataene indgå i en underliggende database. Hidtil har spideren gemt alle data i RAM, og det har gjort det meget omstændigt at crawle store sites, da man hurtigt løb tør for plads i RAM, og skulle allokere mere plads, indtil RAM til sidst var brugt op. Medmindre man ændrer indstillingen, vil spideren stadig bruge RAM som udgangspunkt, men man har mulighed for at skifte til en database under Configuration > System > Storage. Det gør det nu muligt at crawle websites med flere millioner sider, og er en længe ventet opdatering for mange.

Indstil hukommelsesbrug i programmet

Næsten samme sted, og lidt i forlængelse af snakken om hukommelse, er det nu også muligt at bestemme hvor meget hukommelse spideren må bruge. Tidligere skulle man på pc. ind i en .ini fil, og på Mac klare det via terminalen, hvilket er svært hvis ikke man er “nørd”. Nu kan man via Configuration > System > Memory indstille det direkte via programmet. Det er rart med indstillingen, men ofte er det en engangs-indstilling, så den er ikke så nødvendig.

Vis rå og renderet HTML kode

Crawler du et site med JavaScript renderingsmetoden, har du nu både mulighed for at vise den rå HTML fra kildekoden, samt den renderede HTML, hvilket er et plus når der f.eks. arbejdes med JavaScript frameworks som dynamisk indsætter værdier, og de derfor ikke er med i kildekoden.

Brugerdefinerede HTTP headers

Det har længe været muligt at opsætte en brugerdefineret user-agent, me nu er det også muligt at opsætte brugerdefinerede HTTP headers. Det betyder at du nu manuelt f.eks. kan sætte en cookie.

Flere muligheder med XML sitemaps

Når du crawler XML sitemaps, kan du fremover vælge hvilke sider du vil have trukket ud. F.eks. hvis du kun ønsker sider der returnerer et 301 redirect, sider der har noindex eller lignende.

Forbedret søgemaskine

Førhen ville programmets søgemaskine automatisk søge i alle faner. Nu kan du vælge hvilke faner der skal søges i, hvilket er mere brugbart og hurtigere.

Opdateret SERP preview

De har også opdateret hvordan SERP previewet vises. På baggrund af deres research viser spideren nu descriptions på op til 320 tegn/1866 px, hvilket de mener stemmer overens med desktop visningen.

Efter-crawl API request

Du kender det sikkert. Du har lige crawlet siden, og så finder du ud af du har glemt at connecte API’et op mod Moz eller Ahrefs. Førhen skulle du crawle det hele igen, men nu kan du efterfølgende tage det eksisterende, og tjekke op mod API’et – uden at crawle det hele igen. En lækker feature.

Exclude virker med det samme

Tidligere, hvis du havde sat spideren i gang, og senere tilføjede noget i exclude, ville det kun gælde for nye URL’er som blev opdaget. Dem der lå i køen ville ikke blive påvirket. Det er nu ændret, så exclude gælder alle URL’er, hvilket er rigtig rart.

Annuller load/søgning

Er du kommet til at åbne en stor fil, fordi du trykkede forkert, kan du nu annullere åbningen. På samme måde kan du annullere en søgning.

Accuranker v 2.0

Hos StepUp bruger vi primært Accuranker til at måle placeringer med. Deres værktøj er nu kommet i version 2, som bl.a. byder på et helt nyt design. Når man lige har vænnet sig til at man skal klikke andre steder, end der hvor man plejer, ser det ud til at være en rigtig fornuftig opdatering.

Vi er især vilde med deres SERP fane, som let og overskueligt viser om der er reklamer i toppen, anmeldelser, sitelinks, billeder, videoer m.m. Samtidig hives der nu også data ud om anbefalede bud i AdWords, samt konkurrence heri. Ikke mindst er vi glade for den estimerede trafik der viser hvor meget trafik som kan forventes med den nuværende ranking.

Mulighed for tilkøb

Der er også introduceret en lang række data på landingssider, som dog kræver tilkøb i form af et “superdomæne”. Det er lidt synd at tidligere eksisterende data, f.eks. om konkurrenterne nu er låst, men omvendt er det også forståeligt i disse data-tunge sider. Vi har ikke set yderligere på tilkøbsmulighederne.

Også oversigten for hver kunde er frisket op med nye grafiske tiltag, som efter vores mening gør det nemmere at aflæse dataene. Alt i alt, en ganske lækker opdatering.