Kontaktinformation

Centervej 2 A 6000 Kolding

info@stepupmedia.dk

+45 71 74 74 68

Send os en forespørgsel

Dine kontaktoplysninger

Send forespørgsel

Vi tager kontakt til dig med et godt tilbud inden for 12 timer. 👍🏻


Indhold

  • Hvad er dårlige links
  • Hvordan identificerer du dårlige links?
  • Sådan fjerner du bedst dårlige links
  • Vi kan hjælpe dig

For enhver succesrig SEO-kampagne, kan du regne med, at der hører linkbuilding til. Det har altid været en forudsætning, og det kommer altid til at være en forudsætning. Linkbuilding kan gøre en masse fantastiske ting for din hjemmesides placering på Google, men du skal huske at være opmærksom på, hvilke links du helt præcist benytter dig af.

Hvad er dårlige links?

Dårlige links kan beskrives som indgående links på din hjemmeside, som er både irrelevante og af dårlig kvalitet. Når det gælder dårlige links, er det specielt svært at opsætte objektive standarder, men jo mere erfaring du har inden for søgemaskineoptimering, jo nemmere vil det være for dig, at genkende disse dårlige links.

På den anden side hvis et indgående link på din hjemmeside er fra en relevant side, så er det til gengæld helt i orden, hvis afsenderdomænet ikke er en stærk eller tydelig side i sig selv. Som udgangspunkt er alle relevante indgående links på din hjemmeside gode links.

Google benytter sig af PageRank, hvilket decideret er Googles mening om din hjemmesides vigtighed ud fra indgående links fra andre hjemmesider. Indgående links vil, for det meste, blive set som en underbyggelse af din hjemmesides kvalitet. Derfor kan dårlige links skade din synlighed, hvis de går ind og påvirker Googles mening om din side. Det er derfor ekstremt vigtigt, at du holder øje med alle indgående links på din hjemmeside. Men for at holde øje med dårlige links, skal du også kunne identificere dem.

Hvordan identificerer du dårlige links?

Det siger sig selv, at før du kan identificere dårlige links, er det vigtigt, at du har en viden om dem i forvejen, samt at du skal vide, at de er tilstede. Denne viden kan du få f.eks. via forskellige værktøjer, der er specielt designet til at holde øje med indgående links på din hjemmeside.

Når du skal identificere dårlige links, er det vigtigt, at du tjekker op på et par ting. Det er eksempelvis kvaliteten, samt antallet, der påvirker faktoren af dårlige links. Der er selvfølgelig nogle links, som du tydeligt kan se er dårlige, hvilket er de uendelige spamlinks. Andre links kan være sværere at vurdere. Du kan tjekke, om indholdet på den linkede side er i orden, og om den visuelle præsentation af siden samt indholdet virker pålideligt og relevant. Hvis indholdet kan måle sig med dit eget, kan det gøre godt for din hjemmeside. Hvis det ikke er tilfældet, skal du gøre noget ved det.

En måde hvorpå du kan observere indgående links på din hjemmeside, er f.eks. ved hjælp af værktøjer fra Ahrefs.com. De har en gigantisk linkdatabase, så når du søger på dit domæne på Ahref, er det muligt for dig at se nye links og så sortere og vurdere dem enkeltvis. Samtidig sorterer og vurderer Ahref også sine egne links, så du kan se deres mening om specifikke links udover din egen.

Desuden kan du også tjekke de indgående interne links på den linkede side. Antallet af links kan nemlig fortælle dig, hvor vigtig den linkede side er for ejeren af hjemmesiden. Hvis den pågældende side har mange interne links, så er det ensbetydende med mere intern værdi, hvilket er et godt link, der kan hjælpe noget af den værdi med at blive videreført eksternt til din egen hjemmeside via linkbuilding.

Når du har identificeret alle de dårlige links på din hjemmeside, skal du få dem fjernet hurtigst muligt, før det går ud over din Google placering og synlighed samt Googles deciderede mening om din side.

Sådan fjerner du bedst dårlige links

På kort sigt har du såfremt to muligheder for at skille dig af med dine dårlige links. Den første og mest anbefalede mulighed er at skrive til ejerne af de linkede hjemmeside domæner og bede dem om at fjerne linket. Nogle gange er det muligt. Det er en nem og risikofri metode, som du altid bør prøve at benytte dig af først.

På den anden side kan det ske, at de dårlige links stammer fra nogle konkurrenter, der har opstillet et SEO-angreb mod din hjemmeside. Dette vil specielt være tydeligt, hvis det er en større mængde af links med ekstrem dårlig kvalitet, der stammer fra udlandet. Disse links er nærmest umulige at få fjernet.

Det er i situationer som denne, at du kan benytte dig af den anden mulighed. Denne mulighed er i form af værktøjet disavow. Med disavow afviser du backlinks, hvilket vil sige, at du beder Google om at ignorere specifikke links, når de vurderer din hjemmeside. Det er dog en avanceret funktion og skal derfor benyttes forsigtigt. Det er derfor vigtigt, at du kun bruger disavow til links, der specifikt manipulerer med dine Google placeringer da ukorrekt brug af disavow, kan skade din side.

Disavow er forholdsvist nemt at benytte. Det du skal gøre, det er at downloade en liste i Search Control over de links, som du vil afvise fra din hjemmeside. Derefter skal du uploade den fil til Google. Dette kan gøres nemt ved at gå til værktøjer til afvisning af links i Search Control. Her kan du vælge din hjemmeside og klikke på ’afvis links’. Derefter kan du klikke på ’vælg fil’ og uploade filen over alle de links, som du fremover vil have Google til at ignorere.

Ved hjælp af disse muligheder kan du nemt fjerne dårlige links fra din hjemmeside, og derved opretholde en god og sikker placering på Google.

Vi kan hjælpe dig

Finder du det svært selv at løse problemer med dårlige links på din hjemmeside, eller er du usikker med hensyn til brugen af disse værktøjer? Vi har mange års erfaring med SEO og fjernelse af dårlige links, og vi vil hellere end gerne hjælpe dig i gang med oprydningen af dine links.

Vi har speciale i netop SEO og har eksperter på området, som nemt og hurtigt kan sortere dine dårlige links fra de gode. Vi kan hjælpe dig med at opretholde din placering på Google eller genvinde den, skulle du have mistet den pga. dårlige links.

Du er altid velkommen til at ringe til os, og høre hvad vi kan gøre for dig.