x
Få et uforpligtende tilbud

Send os en forespørgsel

Eller kontakt os på mail eller telefon:

350+ kunder

Uforpligtende møde

Ingen lange bindinger

Bureau med topkarakter på Trustpilot

Send forespørgsel ny

Vi vender tilbage indenfor 12 timer

350+ Kunder i hele landet

100% ejerskab og ingen bindinger

x
Lukket

Er du også lidt i tvivl om, hvad betegnelsen struktureret data egentlig dækker over? Så læs med her, hvor vi deler viden om emnet og gør dig klogere på, hvorfor det er vigtigt.

Struktureret data og SEO

Der er mange parametre inden for søgemaskineoptimering, man skal indtænke, hvis man skal foretage sig et godt SEO-arbejde. Faktisk er SEO-arbejde så omfattende, at der findes over hele 200 forskellige faktorer, der kan påvirke din hjemmesides SEO-performance. Du kender sikkert til nogle SEO-optimeringstricks, f.eks. alt-tekst, billede, titel- og metabeskrivelse osv.

Men for at Google helt præcis skal forstå, hvad indholdet på din hjemmeside er, og hvorledes søgemaskinen skal kategorisere dig, så er det nødvendigt indtænke struktureret data.

Hvad er struktureret data?

I Google egen definition beskrives struktureret data som strengt organiseret data i en relationel database. Beskrivelsen lyder muligvis kompliceret, men det betyder blot data, der giver meningsfuld information inden for nogle bestemte formaliteter. Struktureret data er derfor skrevet inden for et vis regelsæt, som skal hjælpe Google til at forstå, hvad din hjemmeside handler om.

Man kan sammenligne det med, hvordan vi som mennesker også er underlagt nogle regler, når vi kommunikerer med hinanden. Struktureret data kan på samme måde forstås som et “sprog”, der må overholde visse regelsæt, før det kan forstås af web-browsere og crawlers. Vores ord er også underlagt forskellige definitioner, som må bruges korrekt, hvis modtager skal kunne forstå, hvad vi siger.

Hvordan implementeres struktureret data?

I HTML-koden er der forskellige definitionstyper eller “regler” af data, som kan læses af web-crawlers og browsere, der indekserer søgemaskiner. Struktureret data beskriver både de definitionstyper af data, HTML-koden indeholder og den sammenhæng, der er mellem dem.

Web-crawlers og browsere kan som sagt læse og forstå reglerne/definitionstyperne, som HTML-koden indeholder. Det betyder, at søgemaskinerne kommer til at forstå de informationer, somgrundet deres regelsæt/definitionstype er definerbare. Det kan fx være definitionstyper som produktbeskrivelse, servicebeskrivelse eller butiksinformation, men det kan være regelsæt, der bestemmer data som beskrivelser af steder, opskrifter osv.

Kort sagt hjælper struktureret data søgemaskinerne til at kategorisere og forstå din hjemmeside, så det er tilpasset relevansen af brugerens søgning.

Hvad gør struktureret data for dig?

Struktureret data er fx nyttigt, når det handler om at skabe et hensigtsmæssigt visuelt udtryk for din SERP (Search Engine Results Page). Dvs. SERPS, der har en høj CTR (Click Through Rate). Man kan gennem struktureret data opsætte visualiserede anmeldelser, priser mm. direkte i søgeresultatet, og man kan yderligere skabe ekstra opmærksom gennem såkaldte rich search results,hvor billeder bliver en del af søgeresultatet. Der er mange muligheder med struktureret data, der kan påvirke, at netop din hjemmeside får mere opmærksomhed end andre konkurrenter. Du kan herved optimere din CTR (Click Through Rate) og få flere kunder på dine landingssider.

Derudover hjælper struktureret data søgemaskinerne til at kunne kategorisere din hjemmeside og dets tilpasning til brugerens søgning. På din måde er du sikker på, at Google forstår intentionen bag din hjemmeside, og at du bliver en af søgeresultaterne, når en bruger søger efter din service eller dit produkt.

Få hjælp til struktureret data

Du kan ikke styre uden om struktureret data, hvis du ønsker en optimal hjemmeside. Så hvis du overvejer, om der er styr på den strukturerede data på din hjemmeside – eller hvis du måske skal til at lave en ny hjemmeside – så tøv endelig ikke med at kontakte os.

Vi kan hjælpe med alle faktorer inden for struktureret data, så Google forstår, hvad intentionen med din hjemmeside er. Samtidig sørger vi for, at brugeren bliver vist relevante oplysninger fra din hjemmeside, allerede efter sin søgning.