Et hurtigt website slår ringe i vandet
Der er adskillige fordele forbundet med at have et hurtigt website. Det er naturligvis ikke farten alene, som gør brugeroplevelsen magisk, men den kan være udslagsgivende, når resten af hjemmesiden samtidig fungerer.
Et hurtigt website kan hjælpe dig med at:
Få bedre rangeringer på Google
I dag er søgemaskineoptimering en uundværlig disciplin, hvis du vil gøre din forretning synlig på de vigtige søgeord, dine kunder bruger. Derfor er det helt almindelig praksis, at hjemmeside- og webshopejere bruger mange ressourcer på at udføre SEO og dermed generere en større omsætning.
Når Google skal vurdere de mange, mange hjemmesider, som konkurrerer om synligheden i søgemaskinen, er der mange faktorer i spil. En af de vigtige faktorer er hastigheden på dit website.
Det er dog vigtigt at forstå, at langsommere hjemmesider ikke bliver decideret straffet af Google, men de hurtige opnår en belønning, som giver dem en konkurrencefordel. Årsagen er, at Google indregner brugeroplevelsen i bedømmelsen af de bedste hjemmesider – altså dem brugerne skal se, når de søger. Og et hurtigt website, hvor brugeren med det samme ser indhold og kan interagere med siden, giver ganske enkelt en bedre brugeroplevelse. Hvorimod en langsom hjemmeside vil frustrere brugeren – og dermed også Google, som derfor prioriterer andre hjemmesider i stedet.
Få billigere Google Ads annoncer
Hvordan hænger hjemmesidens hastighed sammen med den pris, du skal give for at få trafik via Google Ads annoncering? Svaret skal findes i, at den pris som du betaler for at få trafik fra dine annoncer, er udregnet på baggrund af et samlet kvalitetsresultat. Når Google vurderer dit kvalitetsresultat, inkluderer de naturligvis den landingsside, som dine brugere føres til: Igen ud fra princippet om, at Google udelukkende ønsker at vise deres brugere gode, relevante resultater.
Din hjemmeside har dermed direkte indflydelse på den pris, som du skal betale for et klik via Google Ads. Du kan med andre ord få flere besøgende for dit markedsføringsbudget, hvis du viser Google, at din side er toptunet.
Modsat kan du faktisk være i risikozonen for slet ikke at opnå en synlig annonceplacering, hvis dit website byder på en dårlig eller irrelevant brugeroplevelse.
Opnå flere konverteringer
Du har lige læst, at du kan få mere trafik ved at blandt andet hastighedsoptimere dit website. Det er guld værd – især da alt peger på, at hurtigere hjemmesider konverterer trafikken bedre!
En konvertering er et udtryk for, at din bruger gennemfører en handling: Typisk at foretage et køb eller udfylde en kontaktformular. Det er et af de vigtigste succeskriterier for et website, at konverteringsraten er god.
Undersøgelser viser, at et hurtige website har en bedre konverteringsrate. Årsagen er, at brugerne har en bedre oplevelse på det hurtigere website, hvilket blandt andet fører til, at de besøger flere forskellige sider inde på sitet. Vigtigst af alt, så undgår du, at dine brugere ganske enkelt forlader dit website med det samme, fordi de ikke gider ventetiden.